Kräkfobi

Tyck & Tänk - Kommentarer (2)
2009-11-18 @ 18:55:17

Hej, som alla jag känner vet, så har jag en otrolig kräkfobi.
Emetophobia är det engelska ordet för fobin. Här kommer
lite info om det. 

We all know it’s not nice to vomit, but for people who suffer from
 emetophobia it’s much more than “not nice”.  In fact it’s horrifying to say the least,
 it’s like being scared of spiders, and then having a giant tarantula crawl over your
face (but much worse).  Your not always in danger of running into spiders, you
 can a least control it to some degree, by avoiding cold and damp places or
sealing a room then completely cleaning it so you know it’s spider free. 
But with vomiting, you can’t control it, anytime, anywhere, it can happen,
all you can do is reduce the risks.

Many people with this phobia wouldn’t even pick up a book with a title like this,
 I know I wouldn’t have, because even the title strikes a jolt in the old stomach.
 “Avoid anything to do with it”, that was my motto, but I found it ever increasingly
 harder to steer clear of, TV, going shopping, traveling, there was just too
 much of it around. The only way to avoid it was to go out as little as possible.
 don’t drink alcohol, don’t travel, and last but by far the least, don’t EAT.

This phobia has a tendency to get worse the longer you have it, but on
 a lighter note, people who suffer from this tend not to vomit very often,
sometimes many years.  This is because the person with this fear is generally
 careful with what is eaten, and is very hygienic.

It’s not like any other phobia, such as Arachnophobia, it consumes you day
 by day, stopping you from living a normal life, it IS more serious than people think.

Som sagt, det är mycket allvarligare än vad människor tror, och det jobbigaste
med att ha den här fobin, är att oftast skrattar bara människor åt det. Som när
jag börjar gråta eller springa eller skrika, för att någon spottade, och att det
såg ut som att de skulle spy? Eller att jag inte vill se vissa scener i filmer,
för att de spyr. Eller att jag skriker och slåss osv. När någon gör kräkljud
bakom mig? Jag menar, ingen verkar fatta hur man verkligen känner, om
jag skulle skratta åt någon som tex. var rädd för spindlar, skulle den personen
nog bli arg? Men vad tror de jag känner, när någon gör min fobi till något kul?

Det finns olika sorters kräkfobier, jag har typ allt?
Se, höra, känna lukten, göra det, se människor göra det, va nära människor
som mår illa, äta viss mat, etc.

Skulle inte heller klara av att fösöka fixa det här, att gå till nått ställe där
jag får göra allt det där, se på det, höra ljud, filmer osv.

Aja, det jag ville fråga är:
Är det någon annan som har den här fobin?
Och då menar jag inte att man bara tycker det är äckligt,
för de gör ju alla, utan verkligen är vettskrämd för det?





2 kommentarer
Postat av: Anonym

Jag

2009-11-18 - 21:05:45 | URL: http://ssinger.webblogg.se/
Postat av: Tilda

jag kommer ihåg, på verkarna, när jag mådde illa.. du blev livrädd :/ Tycker absolut inte att det är något roligt, jag har MEGAfobi för insekter xd

2009-11-18 - 21:50:40 | URL: http://ttapril.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: